De etiketten die foutloos uit je printer rollen, de tarieven die correct op je scherm verschijnen, de bestellingen die je elke dag vlotjes doet, je stockbeheer dat efficiënt verloopt … Je staat er als gebruiker waarschijnlijk niet bij stil, maar het is een krachttoer om alles dag na dag perfect te laten verlopen. Ere wie ere toekomt: achter de schermen verricht ons team van softwareontwikkelaars wonderen. We spraken met Marc, Robin, Frederic en Christophe (vlnr), de bescheiden helden van het Dev-team van Officinall.
Een kluwen van connecties
Marc was erbij vanaf het begin. Zo’n 22 jaar geleden stond hij mee aan de wieg van de Officinall apotheeksoftware. Is er in de tussentijd veel veranderd? Marc vertelt: “Iedereen heeft vandaag een smartphone met honderden apps, en men verwacht dat alles kan en zomaar werkt, wat natuurlijk niet zo is. Zeker de laatste jaren moeten wij onze software steeds meer connecteren met derde partijen - in de eerste plaats met verschillende overheidsinstanties, maar ook met derde partijen die bijvoorbeeld betaalsystemen, muurautomaten of robots aanbieden. Kortom, apotheeksoftware is erg complex geworden. Het is een kluwen van connecties.”
Grote impact van de overheid
We hoeven jou als apotheker niet te vertellen dat de overheid regelmatig veranderingen doorvoert. Dit heeft een grote impact op ons Dev-team. Frederic legt uit: “We kunnen onze planning niet echt zelf bepalen; er komen altijd dringende zaken bij. Daarnaast krijgen we ook veel verzoeken van derde partijen om hun softwareoplossingen aan de onze te koppelen.” Christophe, verantwoordelijk voor het beheer van de databanken, vult aan: “Bij Officinall beschikken we over veel data, en iedereen wil die data gebruiken. In sommige gevallen moeten we simpelweg ‘nee’ zeggen, omdat we strikt rekening houden met privacyregels en de GDPR.”
Trots op ApoConnect
Waarop is het Dev-team trots? Marc: “Onze ApoConnect-app! Wij waren de eersten om zo’n app te ontwikkelen.” De app is inmiddels duizenden keren gedownload via de Apple App Store en de Google Play Store. Robin, de man die zich tegenwoordig vooral met deze software bezighoudt, zegt: “Ik heb al een paar keer een mail ontvangen van patiënten die tevreden zijn, en natuurlijk ook van apotheken.” Dergelijke complimenten doen zichtbaar deugd bij het Dev-team. Ook de pralines die ze soms rond het eindejaar als bedankje krijgen, vallen duidelijk in de smaak bij de vier IT-mannen.
Pilootapotheken
Feedback van gebruikers is essentieel voor softwareontwikkelaars. Ook op dit vlak maakt Officinall zijn claim “voor en door apothekers” waar. De apotheeksoftware van Officinall is samen met de apotheken geëvolueerd, en de innovaties blijven komen. Af en toe krijgt het Dev-team via de helpdesk een verzoek van een apotheek om een specifieke feature te ontwikkelen. Nieuwe toepassingen worden eerst getest bij enkele pilootapotheken voordat ze nationaal worden uitgerold. Marc: “We zijn onze pilootapotheken erg dankbaar. We staan nauw in contact met hen en rekenen enorm op hen, want ze hebben een sturende rol. Ze testen de bètaversies van onze software. Hun feedback is goud waard.”