Actueel

ApoConnect

     ApoConnect app

     ApoConnect is een reservatie app ontwikkeld door Officinall

 

 

 

 

  

 

 ApoConnect de app  

De app zorgt voor een rechtstreekse verbinding van je klant met je apotheek én enkel met jouw apotheek.

  • Reserveren enkel in jouw apotheek.
  • Je klant kan zijn aankoopgeschiedenis raadplegen, ook voor producten die niet aangekocht werden via de app.
  • Bij het reserveren krijgt de klant stockinfo indien je dit wenst.

  • Het innameschema van zijn medicatie is te raadplegen in de app. (hiervoor moet de klant over een medicatieschema of een Vitalink medicatieschema beschikken).
  •  Doorgeven van een voorschrift kan met de app via:

            - het inscannen van de Recip-e barcode.

            - het nemen van een foto van het voorschrift.

  • Overzicht van zijn reservaties en de status hiervan.

ApoConnect de console

ApoConnect console is de software in de apotheek om de reservaties op te volgen, deze software wordt er gratis bijgeleverd.

  • Reservaties zijn op elke client op te volgen.
  • Reservaties zitten niet verstopt tussen je mails.
  • Je krijgt een verwittiging wanneer een reservatie binnen komt.
  • Snelle afdruk reservatie op je ticketprinter.
  • De reservatie kan op elke client uitgevoerd worden.
  • Communicatie met uw klant rechtstreeks vanuit de ApoConnect Console.
  • Overzicht van de reservaties en de status.

Werking

De patiënt installeert de ApoConnect app op zijn smartphone via “Google Play” voor Android of via de  “App Store” voor Apple. De apotheker genereert een unieke QR-code in de ApoConnect console en print deze af op de ticketpinter.

De klant opent de app en scant met zijn smartphone de QR-code op het ticket.

Na het scannen van deze QR-code is de link tussen uw klant en uw apotheek is onmiddellijk actief.

Er kan onmiddellijk gereserveerd worden.

Waarom ApoConnect

  • Uw patiënt hoeft geen tweemaal naar de apotheek te komen voor eenzelfde product.
  • Tijdbesparend.
  • De patiënt kiest zelf wanneer hij de producten afhaalt.
  • Spreiding van de werklast in de apotheek.
  • Grotere klantenbinding
  • Enkel reserveren in jouw apotheek en niet bij de dichtstbijzijnde apotheek.
  • Stock info
  • Aankoophistoriek, ook voor de producten die niet met de app zijn aangekocht.
  • Innameschema wanneer uw klant over een medicatischema beschikt of een Vitalink medicatieschema.
  • Recip-e scannen met de app, dus geen fouten.
  • In je apotheek scan je de Recip-e barcode om het voorschrift op te halen.
  • Communicatie met je klant via de gratis ApoConnect console, en niet per email, je hoeft dus je mailbox niet voor iedereen open te zetten en naar je reserveringen te gaan zoeken.
  • De ApoConnect console biedt je een perfect overzicht van je reserveringen.
  • ApoConnect is voordelig in gebruik, je druk de reservering snel af op je ticketprinter. Bij een andere app druk je de reservering als foto af op je A4 printer wat zeer kostelijk en foutgevoelig is.
  • Tijdsbesparend door efficiënt afhandelen van een reservering.
  • Gratis ApoConnect website voor je klanten www.apoconnect.be

ApoConnect beveiliging en privacy

Om de veiligheid van uw gegevens te garanderen, wordt in de mobiele applicatie veel aandacht besteed aan de encryptie. De uniek gegenereerde QR-code die ingescand moet worden, is hiervoor dubbel geëncrypteerd. Hiervoor gebruiken wij state-of-the-art AES encryptie met een 256 bit key, tot op heden niet te kraken. Enkel uw apotheek kan de communicatie volledig decrypteren. Op uw smartphone is de applicatie beveiligd door een pincode om ongeautoriseerd gebruik te voorkomen. Bij verlies of diefstal van uw smartphone kan het gebruik van de applicatie op uw toestel vanop afstand geblokkeerd worden door uw apotheker.

Hoe ApoConnect beschikbaar houden

  • Vast IP-adres aanvragen bij uw internet provider.

De standaard internet verbinding bij uw internet provider geeft uw internet modem geen vast extern ipadres. Dit wil zeggen dat na verloop van tijd (dit bepaalt uw provider) uw extern IP-adres kan gaan veranderen. Omdat  ApoConnect een connectie terug naar uw apotheek vereist (opvragen producten, stockinschatting, medicatieschema) is het dus aan te raden om een vast IP-adres aan te vragen bij uw provider. Anders vergroot de kans dat uw apotheek via ApoConnect niet beschikbaar gaat zijn voor uw patiënten.

  • Uw internetconnectie moet performant en stabiel zijn.

Indien u verlies op de lijn hebt kan ApoConnect ook niet steeds stabiel werken. Overweeg eventueel van provider te veranderen als deze dit niet kan verbeteren. Uw internetconnectie dient ook over een degelijke upload- en downloadsnelheden minstens (10MBit up/20MBit down). We raden ook aan deze connectie ook beter te laten beveiligen door te kiezen voor een Watchguard firewall.

  • De server dient ook aan te blijven (we raden echter wel aan deze wekelijks te herstarten).

Hou er rekening mee dat als u de server uitschakelt, u ook de beschikbaarheid van ApoConnect uitschakelt.

 

Onmiddellijk bestellen

Het Officinall Team

 

 

Sticky
FMD Falsified Medicines Directive hoe installeren en activeren?

FMD

Falsified Medicines Directive

Voor 9/2 zal de update voor FMD in uw software uitgerold worden.

FMD zal in de software automatisch aan staan na de update.

 

Voorafgaand moet u zich nog registreren bij BeMVO met je Login en Paswoord en moet eerst het Certificaat worden geïnstalleerd!!
 
In de bijgevoegde infofiches vindt u alle uitleg.

 

De werking het kort

  • Op 9 februari 2019 start de geneesmiddelenverificatie.
  • Overgangsfase tot eind april 2019.
  • Door de overgangsperiode mogen de producten die een Alert geven tijdens de FMD verificatie, afgeleverd worden zonder rekening te houden met dit alert, tenzij je als apotheker fraude vermoed.
  • Gelieve alle verpakkingen met een Unieke Barcode te scannen met de Unieke Barcode en niet met de 2D GS1 barcode, aangezien deze producten per definitie buiten de scope van FMD vallen en dus sowieso wellicht aanleiding geven tot een fout tijdens de  FMD verificatie.
  • De apotheker blijft verantwoordelijk voor de afgeleverde specialiteiten.

 Bel of mail voor vragen over de werking of slecht werken van het FMD naar BeMevo https://bemvo.be/nl/

Bel hiervoor niet naar de helpdesk van Officinall!

 

 

Het Officinall Team

 

 

Categorie:
Sticky
Verhuurmodule thuiszorgmateriaal en varia

Werking verhuur van thuiszorgmateriaal en varia zoals aerosoltoestellen, krukken, rolstoel, etc.

BijlageGrootte
PDF-pictogram OfficinallVerhuurmodule.pdf947.25 KB
Categorie:
Sticky
AssurPharma

AssurPharma

AssurPharma laat toe om de BVAC-attesten rechtstreeks elektronisch te verzenden aan de betrokken verzekeraar vanuit de officina, zonder de papieren rompslomp.

 

·       administratieve last van je patiënten te verlichten

·       vlotter werken in de apotheek

Hoe werkt het?

De patiënt krijgt van z'n verzekeraar een brief of kaart met een persoonlijke barcode waarmee hij/zij bij de apotheker terecht kan voor de elektronische verzending van hun BVAC-attesten.

·       Scan de unieke barcode waarmee de patiënt zich aandient, om het even waar in de verkoop.

·       Aan het eind van de verkoop volgt automatisch een afdruk van de BVAC en wordt de BVAC ook elektronisch verzonden.

·       De afgedrukte BVAC dient enkel door de patiënt bewaard te worden als bewijs van verzending.

 

Wat moet jij doen?

 

·       Om met AssurPharma te kunnen werken dien je een uitbestedingscontract te hebben afgesloten met Farmaflux, heb je reeds GFD dan hoef je niets te doen.

Sluit een uitbestedingscontract af met farmaflux

http://www.farmaflux.be/?page_id=5658

MAIL dit naar registration@farmaflux.be (gelieve je APBnr vooraan het onderwerp te schrijven)
FAX naar 02/285.42.85 (vergeet niet te vermelden 'T.a.v. FarmaFlux'
POST naar Marc Buckens p/a FarmaFlux - Stevinstraat 137 1000 Brussel

 

·       AssurPharma activeren in je software, zie Officinall FAQ in je software

http://www.officinall.be/sites/default/files/faq-bijlagen/De%20Assurphar...

Categorie:
Not sticky
Diverse vragen en antwoorden over beheer MyCarenet certificaten

Wat bij titulariswissel?

Wat als mijn EID kaart vervalt?

Wat bij vervallen certificaten? 

Officiële antwoorden op deze vragen kan u vinden in onderstaand pdfbestand.

BijlageGrootte
PDF-pictogram ehealth_faq_pharm_nl.pdf66.84 KB
Categorie:
Not sticky
Een lokaal Medicatieschema omzetten naar een online Vitalink Medicatieschema?

Moet ik alle medicatieschema's opnieuw inbrengen als VITALINK online mediciteschema van start gaat?

Officinall heeft ervoor gezorgd dat beide medictieschema's naadloos in elkaar kunnen overgaan, één klik is voldoende om het lokale medicatieschema over te zetten naar VITALINK, waarbij er géén gegevens verloren gaan.

Not sticky
Een medicatieschema ingeven, hoe doe je dat?

Deze video geeft het gebruik van het medicatieschema voor ambulante patiënten weer.
Invullen raadplegen en afdrukken.

Not sticky
GFD: hoe geef je je consent via Officinall

Patiënt consent aanmaken via Officinall zonder pincode identiteitskaart.

De medische gegevens zoals de ingenomen medicatie (GFD) en het medicatieschema (Vitalink) - van een patiënt kunnen gedeeld worden met andere zorgverstrekkers in België via he e-Health platform.

Via Officinall kan je als apotheker deze toestemming registreren bij e-Health mits je zijn eID inleest. De pincode is hierbij niet vereist.

BijlageGrootte
PDF-pictogram GFD infofiche.pdf392.64 KB
Not sticky
GFD: hoe gemakkelijk patient consent registreren?

Patiëntfiche, tabblad GFD, klik "registreer patient consent".
U dient geen pincode in te geven, maar de EID van de patiënt moet wel gelezen zijn.

BijlageGrootte
PDF-pictogram Stockreservatie.pdf308.57 KB
Categorie:
Not sticky
Hoe gebruik je Medipim in Officinall

Korte uitleg hoe het werkt en waar je dit kan instellen.

Not sticky
Hoe kan ik een ISI + kaart inlezen?

De ISI+ kaarten bevatten geen chip, maar enkel een barcode. Het is dus zinloos te proberen deze in de EID lezer te steken.

U dient gewoon op het "Start Verkoop" scherm te staan en hier de "normale" barcode in te lezen.  (zonder "selecteer patiënt" te klikken)

Vervolgens worden de gegevens van de patiënt opgehaald via MyCareNet.

Categorie:
Not sticky
Hoe lijst afdrukken van een toekomstige prijsdaling?

Lijsten > Vooraadbeheer > Waardevermindering > Type rapport : "geschat verlies bij toekomstige prijsdaling" selecteren
> Datum prijsdaling : toekomstige prijsdaling selecteren
> preview

PS : op de laatste pagina bevind zich het totaal verlies.

Categorie:
Not sticky
Hoe lijst afdrukken van een vorige prijsdaling?

Lijsten > Vooraadbeheer > Waardevermindering > Type rapport : "geschat verlies na voorbije prijsdaling" selecteren
>Inventaris voor prijsdaling: selecteer de inventaris voor de prijsdaling
>Inventaris na prijsdaling: selecteer de inventaris na de prijsdaling
> preview

PS : op de laatste pagina bevind zich het totaal verlies.

Categorie:
Not sticky
Hoe werkt het GFD in de praktijk?
Not sticky
Hoofdstuk IV

Voor de terugbetaling van geneesmiddelen in Hoofdstuk IV is een machtigingsaanvraag of attest noodzakelijk. Met één druk op de knop haalt Officinall het attestnummer, vervaldatum, paragraaf en criterium bij de mutualiteit op, u hoeft dit niet meer manueel in te vullen.

Categorie:
Not sticky
Huisapotheker, hoe werkt het in Officinall?

Korte uitleg van de symbolen huisapotheker en de extra functies.

Not sticky
Individuele medicatievoorbereiding

Deze video geeft  het ganse verhaal van een patiënt die zijn medicatie per individuele inname verpakt wil zien,van verkoop tot aflevering pillendoos.

Not sticky
Infoavond Officinall 2014 te Gent

Nieuwe mogelijkheden uitgelegd, en een blik in de toekomst.

Categorie:
Not sticky
Internet dat nooit meer uit valt, Officinall heeft het.

Officinall maakt het mogelijk uw apotheek te verbinden met twee internetproviders, wanneer om externe redenen één provider uitvalt, wordt automatisch en zonder dat u het merkt, overgeschakeld naar de tweede provider. Uw Bancontact, controle online verzekerbaarheid, recip-e, online opvragen van attesten, GFD, alles blijft dus werken. Uw klanten zijn tevreden.

Categorie:
Not sticky
Magistraal zalf met flufenaminezuur wil niet terugbetalen.

Flufenamine is enkel terugbetaald in de officiële TMF formule.
U dient dus gewoon de cnk 0591214 (FLUFENAMINEZUUR GEL 3 % TMF2) te gebruiken en deze als formule in te voegen.

Categorie:
Not sticky
MyCareNet: Foutmelding error 200018

Soms kan u bij het raadplegen van de verzekerbaarheid van een patiënt "error 200018" krijgen.

Meestal wil dit zeggen dat er onderhoudswerken aan de gang zijn bij de federatie in kwestie. U kan gewoon de siskaart inlezen of op een later tijdstip opnieuw proberen de verzekerbaarheid op te halen.

Categorie:
Not sticky
Online seminarie Medicatieschema

Eerste online seminarie van KOVAG en BAF.

Medicatieschema's, hoe begin je er aan, wat zijn de voordelen en wat zijn de mogelijkheden naar de toekomst.

Not sticky
Parmaceuticalcare.be Methotrexaat
Gevorderde Farmaceutische zorg, nu geïmplementeerd in Officinall. Pharmaceuticalcare.be van KOVAG zet richtlijnen voor geneesmiddelen gebruik en advies om naar de software, zo wordt farmaceutische zorg werkbaar!
Officinall houdt rekening met de patiëntgegevens, geneesmiddelenhistoriek, GFD en medische historiek bij het uitvoeren van de richtlijnen, daardoor dienen er minder vragen gesteld te worden om het juiste advies te kunnen verstrekken, de software het werkt in realtime en u heeft terug tijd voor uw patiënt.
Not sticky
Parmaceuticalcare.be NSAID
Gevorderde Farmaceutische zorg, nu geïmplementeerd in Officinall. Pharmaceuticalcare.be van KOVAG zet richtlijnen voor geneesmiddelen gebruik en advies om naar de software, zo wordt farmaceutische zorg werkbaar!
Officinall houdt rekening met de patiëntgegevens, geneesmiddelenhistoriek, GFD en medische historiek bij het uitvoeren van de richtlijnen, daardoor dienen er minder vragen gesteld te worden om het juiste advies te kunnen verstrekken, de software het werkt in realtime en u heeft terug tijd voor uw patiënt.
Not sticky
Recip-e Archivatie

Waar voeg je annotaties toe, hoe geef je feedback aan de arts, wat kan je allemaal nagaan ivm. Recip-e in de tarificatie?

BijlageGrootte
PDF-pictogram RecipeArchivatie.pdf470.69 KB
Categorie:
Not sticky
Recipe: Afleveren zonder enig bewijs op papier (geen RID barcode)
Momenteel is het papieren document nog noodzaklijk o.a. om de RID-barcode in te scannen. 
Het is de bedoeling van de overheid om te evolueren naar een systeem gebaseerd op eID lezing voor het ophalen van de gegevens van het elektronisch voorschrift.
Dit zal ten vroegste eind 2018 zijn.
Artsen die dus patiënten sturen met deze melding zijn verkeerd geïnformeerd.
 
Categorie:
Not sticky
Recipe: Algemene FAQ (Kovag)

Algemene vragen rond de invoer van Recipe in de apotheek.

BijlageGrootte
PDF-pictogram RecipeUitlegKovag.pdf210.19 KB
Categorie:
Not sticky
Recipe: Barcode is niet scanbaar

We merken dat sommige artsensoftware slechte barcodes afprint op het nieuwe bewijs van voorschrijven.

Indien de barcode niet scant (scanner maakt geen geluid) kan u op start verkoop op de 'Recipe' knop klikken om de barcode manueel in te geven.
Indien u reeds in een subtotaal zit kan u onderaan de verkoop op de knop met 'E' logo klikken om de barcode in te geven.

 

Categorie:
Not sticky
Recipe: Hoe "overmacht" aanduiden bij technische problemen Ehealth/Recipe/internetverbinding?

In tegenstelling tot wat sommige tarificatiediensten beweren, bestaat er momenteel in het gewone tarificatieprotocol geen vlag om dit aan te duiden.
Bijgevolg kan u dit in onze software ook niet aanduiden. We raden aan om dit schriftelijk op het recipe-bewijs te vermelden.

Een nog betere werkwijze is alles met 'voorschrift volgt' afleveren (daar u eigenlijk op dat moment geen wettelijk voorschrift heeft, ook al heeft u een papieren bewijs van voorschrijven).
Zodra de connectieproblemen opgelost zijn kan u dan de Recipe barcode inscannen en de memo voorschrift volgt verwerken.

Het is vooralsnog niet  mogelijk om recipe codes achteraf te koppelen aan oude verkopen!

Categorie:
Not sticky
Recipe: Hoe werk ik met de interface?

Hieronder een korte beschrijving en mogelijkheid om dit af te drukken.

BijlageGrootte
PDF-pictogram Recipe.pdf499.49 KB
Categorie:
Not sticky
Recipe: Kan arts "diabetesconventie" vermelden op het voorschrift? Hoe wordt dit verwerkt?

De arts kan dit tekstueel meegeven als info bij het product.
Officinall gaat dit visueel tonen onder de omschrijving van het product in het "mapper" scherm.

Daar het tekstuele info betreft kunnen wij dit niet verder automatisch verwerken.

Categorie:
Not sticky
Recipe: Waarom kunnen sommige specialiteiten niet gemapped worden in mapper scherm?

Dit gaat over specialiteiten die zonder CNK, voscluster of ATC code in recipe zitten.
Sommige artsensoftware laat immers toe om gewoon een "lijntje in te typen" zoals je bijvoorbeeld een "diverse" zou ingeven.
Bijgevolg kunnen we dit in Officinall niet verder mappen naar een specialiteit en dient u de specialiteit dus manueel te selecteren.

Categorie:
Not sticky
Recipe: Waarom worden magistralen niet geselecteerd vanuit mapper scherm?

Momenteel worden magistrale bereidingen in Recipe doorgegeven zonder enige encodering (als platte tekst).
Bijgevolg kunnen we op basis hiervan geen automatische selectie in de verkoop gaan doen.
U dient de bereiding dus manueel in te geven.

Categorie:
Not sticky
Reservatie van te bestellen producten, betaald en niet betaald

Makkelijk een product op naam reserveren, mogelijkheid om een overzicht op te roepen, en afleveren via scan. Zowel voor betaalde als nog te betalen producten.

Categorie:
Not sticky
SEQR betaling met Smartphone

Hoe je bij Officinall met je smartphone kan betalen! Snel en eenvoudig. De betaling is gegarandeerd door SEQR en staat de volgende dag reeds op je rekening!

BijlageGrootte
PDF-pictogram SEQR infofiche.pdf373.67 KB
Categorie:
Not sticky
Waarom we onze apotheekgegevens beter moeten beveiligen

Beveilig je apotheek met een op maat geconfigureerde firewall, verbind met twee internet providers en val nooit meer zonder internet.

Categorie:
Not sticky