Vaakgestelde vragen

AssurPharma

AssurPharma

AssurPharma laat toe om de BVAC-attesten rechtstreeks elektronisch te verzenden aan de betrokken verzekeraar vanuit de officina, zonder de papieren rompslomp.

 

·       administratieve last van je patiënten te verlichten

·       vlotter werken in de apotheek

Hoe werkt het?

De patiënt krijgt van z'n verzekeraar een brief of kaart met een persoonlijke barcode waarmee hij/zij bij de apotheker terecht kan voor de elektronische verzending van hun BVAC-attesten.

·       Scan de unieke barcode waarmee de patiënt zich aandient, om het even waar in de verkoop.

·       Aan het eind van de verkoop volgt automatisch een afdruk van de BVAC en wordt de BVAC ook elektronisch verzonden.

·       De afgedrukte BVAC dient enkel door de patiënt bewaard te worden als bewijs van verzending.

 

Wat moet jij doen?

 

·       Om met AssurPharma te kunnen werken dien je een uitbestedingscontract te hebben afgesloten met Farmaflux, heb je reeds GFD dan hoef je niets te doen.

Sluit een uitbestedingscontract af met farmaflux

http://www.farmaflux.be/?page_id=5658

MAIL dit naar registration@farmaflux.be (gelieve je APBnr vooraan het onderwerp te schrijven)
FAX naar 02/285.42.85 (vergeet niet te vermelden 'T.a.v. FarmaFlux'
POST naar Marc Buckens p/a FarmaFlux - Stevinstraat 137 1000 Brussel

 

·       AssurPharma activeren in je software, zie Officinall FAQ in je software

http://www.officinall.be/sites/default/files/faq-bijlagen/De%20Assurphar...

Categorie:
Sticky
Attest paragraaf voordelen en hoe ingeven?

Vul de attest gegevens slecht één maal in voor alle door het attest vergoedbare specialiteiten. Via de paragraaf  en de vergoedingsgroep waaronder een attest is ingeschreven kunnen alle door dit attest vergoedbare specialiteiten in één keer gekoppeld worden. Je weet na het selecteren van een product onmiddellijk of het door het attest terugbetaald wordt, attestnummer en vervaldata worden automatisch overgenomen voor de vergoedbare specialiteiten.

Categorie:
Sticky
Begeleidingsgesprek Nieuwe Medicatie binnen Officinall.

Hoe geef registreer je je begeleidinggsgesprekken, hoe maak je makkelijk een link naar dit gesprek in de Farmaceutische zorg.

Sticky
Diverse vragen en antwoorden over beheer MyCarenet certificaten

Wat bij titulariswissel?

Wat als mijn EID kaart vervalt?

Wat bij vervallen certificaten? 

Officiële antwoorden op deze vragen kan u vinden in onderstaand pdfbestand.

BijlageGrootte
PDF-pictogram ehealth_faq_pharm_nl.pdf66.84 KB
Categorie:
Sticky
Een lokaal Medicatieschema omzetten naar een online Vitalink Medicatieschema?

Moet ik alle medicatieschema's opnieuw inbrengen als VITALINK online mediciteschema van start gaat?

Officinall heeft ervoor gezorgd dat beide medictieschema's naadloos in elkaar kunnen overgaan, één klik is voldoende om het lokale medicatieschema over te zetten naar VITALINK, waarbij er géén gegevens verloren gaan.

Sticky
Een medicatieschema ingeven, hoe doe je dat?

Deze video geeft het gebruik van het medicatieschema voor ambulante patiënten weer.
Invullen raadplegen en afdrukken.

Sticky
Farmcovigilantie en Black Triangle specialiteiten

Farmacovigilanti heeft als doel de veiligheid van geneesmiddelen gebruik te bevorderen. Hiervoor bestaat een lijst van Black Triangle geneesmiddelen die beter opgevolgd dienen te worden dan gewoonlijk.

Officinall help u uw patiënt te begeleiden en voorlichten, desgewenst kan een gemelde bijwerking online doorgegeven worden aan het FAGG.

Sticky
Geowacht, hoe geef je je Blackpoints in?

Ingeven van Blackpoints in de wachtkalender kort uitgelegd.

Categorie:
Sticky
GFD: hoe geef je je consent via Officinall

Patiënt consent aanmaken via Officinall zonder pincode identiteitskaart.

De medische gegevens zoals de ingenomen medicatie (GFD) en het medicatieschema (Vitalink) - van een patiënt kunnen gedeeld worden met andere zorgverstrekkers in België via he e-Health platform.

Via Officinall kan je als apotheker deze toestemming registreren bij e-Health mits je zijn eID inleest. De pincode is hierbij niet vereist.

BijlageGrootte
PDF-pictogram GFD infofiche.pdf392.64 KB
Sticky
GFD: hoe gemakkelijk patient consent registreren?

Patiëntfiche, tabblad GFD, klik "registreer patient consent".
U dient geen pincode in te geven, maar de EID van de patiënt moet wel gelezen zijn.

BijlageGrootte
PDF-pictogram Stockreservatie.pdf308.57 KB
Categorie:
Sticky
Hoe bepaal je zelf je honorarium voor niet terugbetaalde magistrale bereidingen.
Categorie:
Sticky
Hoe kan ik een ISI + kaart inlezen?

De ISI+ kaarten bevatten geen chip, maar enkel een barcode. Het is dus zinloos te proberen deze in de EID lezer te steken.

U dient gewoon op het "Start Verkoop" scherm te staan en hier de "normale" barcode in te lezen.  (zonder "selecteer patiënt" te klikken)

Vervolgens worden de gegevens van de patiënt opgehaald via MyCareNet.

Categorie:
Sticky
Hoe lijst afdrukken van een toekomstige prijsdaling?

Lijsten > Vooraadbeheer > Waardevermindering > Type rapport : "geschat verlies bij toekomstige prijsdaling" selecteren
> Datum prijsdaling : toekomstige prijsdaling selecteren
> preview

PS : op de laatste pagina bevind zich het totaal verlies.

Categorie:
Sticky
Hoe lijst afdrukken van een vorige prijsdaling?

Lijsten > Vooraadbeheer > Waardevermindering > Type rapport : "geschat verlies na voorbije prijsdaling" selecteren
>Inventaris voor prijsdaling: selecteer de inventaris voor de prijsdaling
>Inventaris na prijsdaling: selecteer de inventaris na de prijsdaling
> preview

PS : op de laatste pagina bevind zich het totaal verlies.

Categorie:
Sticky
Hoe werkt het GFD in de praktijk?
Sticky
Hoofdstuk IV

Voor de terugbetaling van geneesmiddelen in Hoofdstuk IV is een machtigingsaanvraag of attest noodzakelijk. Met één druk op de knop haalt Officinall het attestnummer, vervaldatum, paragraaf en criterium bij de mutualiteit op, u hoeft dit niet meer manueel in te vullen.

Categorie:
Sticky
Huisapotheker, hoe werkt het in Officinall?

Korte uitleg van de symbolen huisapotheker en de extra functies.

Sticky
Individuele medicatievoorbereiding

Deze video geeft  het ganse verhaal van een patiënt die zijn medicatie per individuele inname verpakt wil zien,van verkoop tot aflevering pillendoos.

Sticky
Internet dat nooit meer uit valt, Officinall heeft het.

Officinall maakt het mogelijk uw apotheek te verbinden met twee internetproviders, wanneer om externe redenen één provider uitvalt, wordt automatisch en zonder dat u het merkt, overgeschakeld naar de tweede provider. Uw Bancontact, controle online verzekerbaarheid, recip-e, online opvragen van attesten, GFD, alles blijft dus werken. Uw klanten zijn tevreden.

Categorie:
Sticky
Internet en Beveiliging

Volledige uitleg waarom internet stabieler moet zijn en hoe het moet beveiligd worden.

Categorie:
Sticky
Magistraal zalf met flufenaminezuur wil niet terugbetalen.

Flufenamine is enkel terugbetaald in de officiële TMF formule.
U dient dus gewoon de cnk 0591214 (FLUFENAMINEZUUR GEL 3 % TMF2) te gebruiken en deze als formule in te voegen.

Categorie:
Sticky
MyCareNet: Foutmelding error 200018

Soms kan u bij het raadplegen van de verzekerbaarheid van een patiënt "error 200018" krijgen.

Meestal wil dit zeggen dat er onderhoudswerken aan de gang zijn bij de federatie in kwestie. U kan gewoon de siskaart inlezen of op een later tijdstip opnieuw proberen de verzekerbaarheid op te halen.

Categorie:
Sticky
Online seminarie Medicatieschema

Eerste online seminarie van KOVAG en BAF.

Medicatieschema's, hoe begin je er aan, wat zijn de voordelen en wat zijn de mogelijkheden naar de toekomst.

Sticky
Parmaceuticalcare.be Methotrexaat
Gevorderde Farmaceutische zorg, nu geïmplementeerd in Officinall. Pharmaceuticalcare.be van KOVAG zet richtlijnen voor geneesmiddelen gebruik en advies om naar de software, zo wordt farmaceutische zorg werkbaar!
Officinall houdt rekening met de patiëntgegevens, geneesmiddelenhistoriek, GFD en medische historiek bij het uitvoeren van de richtlijnen, daardoor dienen er minder vragen gesteld te worden om het juiste advies te kunnen verstrekken, de software het werkt in realtime en u heeft terug tijd voor uw patiënt.
Sticky
Parmaceuticalcare.be NSAID
Gevorderde Farmaceutische zorg, nu geïmplementeerd in Officinall. Pharmaceuticalcare.be van KOVAG zet richtlijnen voor geneesmiddelen gebruik en advies om naar de software, zo wordt farmaceutische zorg werkbaar!
Officinall houdt rekening met de patiëntgegevens, geneesmiddelenhistoriek, GFD en medische historiek bij het uitvoeren van de richtlijnen, daardoor dienen er minder vragen gesteld te worden om het juiste advies te kunnen verstrekken, de software het werkt in realtime en u heeft terug tijd voor uw patiënt.
Sticky
Pharmaceuticalcare.be QT verlengende medicatie
Gevorderde Farmaceutische zorg, nu geïmplementeerd in Officinall. Pharmaceuticalcare.be van KOVAG zet richtlijnen voor geneesmiddelen gebruik en advies om naar de software, zo wordt farmaceutische zorg werkbaar!
Officinall houdt rekening met de patiëntgegevens, geneesmiddelenhistoriek, GFD en medische historiek bij het uitvoeren van de richtlijnen, daardoor dienen er minder vragen gesteld te worden om het juiste advies te kunnen verstrekken, de software het werkt in realtime en u heeft terug tijd voor uw patiënt.
Sticky
Posologielabels (nieuwe werking)

Gebruik en de geavanceerde mogelijkheden van posologielabels, alsook het gebruik van standaardposologielabels voor OTC.

Sticky
Recip-e Archivatie

Waar voeg je annotaties toe, hoe geef je feedback aan de arts, wat kan je allemaal nagaan ivm. Recip-e in de tarificatie?

BijlageGrootte
PDF-pictogram RecipeArchivatie.pdf470.69 KB
Categorie:
Sticky
Recipe: Hoe werk ik met de interface?

Hieronder een korte beschrijving en mogelijkheid om dit af te drukken.

BijlageGrootte
PDF-pictogram Recipe.pdf499.49 KB
Categorie:
Sticky
Reservatie van te bestellen producten, betaald en niet betaald

Makkelijk een product op naam reserveren, mogelijkheid om een overzicht op te roepen, en afleveren via scan. Zowel voor betaalde als nog te betalen producten.

Categorie:
Sticky
SEQR betaling met Smartphone

Hoe je bij Officinall met je smartphone kan betalen! Snel en eenvoudig. De betaling is gegarandeerd door SEQR en staat de volgende dag reeds op je rekening!

BijlageGrootte
PDF-pictogram SEQR infofiche.pdf373.67 KB
Categorie:
Sticky
Waarom we onze apotheekgegevens beter moeten beveiligen

Beveilig je apotheek met een op maat geconfigureerde firewall, verbind met twee internet providers en val nooit meer zonder internet.

Categorie:
Sticky
Weegprotocol Trituratie

Inbrengen van een grondstof  in stofregister,  aanmaken van een trituratie  en het volledige weegprotocol vanaf het inbrengen van de bereiding tot en met het electronisch wegen.

Categorie:
Sticky
Overzicht TPE vragen volgens type levering (IMV/niet-IMV)
BijlageGrootte
PDF-pictogram TPE FAQ.pdf139.25 KB
Categorie:
Not sticky
Afleveren besparingsmaatregelen geval van overmacht

Afleveren in verkoop met overmacht

Categorie:
Not sticky
Afleveren besparingsmaatregelen met VOS

Afleveren in verkoop met VOS

Categorie:
Not sticky
Afleveren besparingsmaatregelen zonder VOS voorschrift

Afleveren in verkoop zonder VOS voorschrift

Categorie:
Not sticky
Afvullen: Hoe pas ik specifieke afvul tijdstippen aan tijdens het manueel afvullen?

Je kan de innamedosis voor een specifiek tijdstip aanpassen tijdens het manueel afvullen. Dit doe je bijvoorbeeld als je een patient voor een bepaald medicijn opstart met onmiddelijke ingang voor meerdere tijdstippen per dag. In de posologie gebruik je vandaag als startdatum. Je kan echter geen start tijdstip opgeven. Indien de voormiddag al voorbij is kun je dan tijdens het afvullen zelf dit tijdstip leegmaken. Dit doe je door eerst barcode van product in te scannen. Daarna (linkermuis) klik je op een geel gekleurd vakje met een aantal. Je krijgt een popup die de nieuwe hoeveelheid voor dit tijdstip vraagt. Je kan dit op 0 zetten. Je kan ook sneller een vakje leegmaken door shift+linkermuisklik te gebruiken. Ook bij posologie schemas met 'doos uitnemen' is dit nuttig om een correcte einddatum te garanderen.

Categorie:
Not sticky
Afvullen: Hoe posologie schema ingeven met wekelijkse inname en om de 4 weken geen inname?

Dit is mogelijk, Je moet wel 3 lijnen toevoegen aan je schema. De 3 lijnen hebben frequentie 'om de 4 weken' en ergens 1 dag van de week aangevinkt (vb. Maandag) Met wel voor elk van de 3 lijnen een verschillende startdatum. Vb  2/9/13 , 9/9/13 en 16/9/13

Categorie:
Not sticky
Afvullen: Hoe vul ik product manueel af indien barcode niet gescand kan worden?

Je kan in het afvul scherm die de blister visualiseert linksboven op de patiëntnaam dubbelklikken.

Dan opent het patiëntstock scherm (F2) van deze patiënt en krijg je ook een extra tekstveld in het afvul scherm.

Het eenvoudigste is om in het patiëntstock scherm op een product (verpakking) te dubbelklikken, dit simuleert het inscannen van de barcode.

Alternatief typ je het RVT barcode nummer in het tekstveld in.

Let wel: Je hebt een RVT barcode nodig om af te vullen. Een product moet dus eerst toegevoegd worden aan de patiënt stock.

BijlageGrootte
PDF-pictogram HandleidingRVTAfvulModule.pdf1.53 MB
Categorie:
Not sticky
ApoConnect promotievideo

Bestel bij jouw apotheek met je Smartphone!

Not sticky
ApoConnect tutorial, hoe bestel je en hoe verwerk je de bestelling?

ApoConnect, hoe werkt het?

Categorie:
Not sticky
Bancontact bedrag corrigeren op einde van de dag.

Begin nieuwe verkoop op vrij. Lever diverse van 0 € af. Druk totaal. Vervolgens verzet je de bovenste betaalwijze "contant" naar "bancontact".
Druk op het nummeriek klavier het verschil. U ziet dat er verschijnt bancontact + x en cash -x. Klik aanvaarden en ok.

Categorie:
Not sticky
Barcodes afdrukken voor een bestelling

Bestelling > Print/Export > Specialiteiten zonder barcode (volgens ontvangen hoeveelheid)

Categorie:
Not sticky
Bestelling staat in wacht (groene tab)
Dit wil zeggen dat we ofwel geen correct antwoord kregen van de groothandel.
 
Bij sommige groothandels kans u "bel op voor antwoord" klikken op het antwoord alsnog binnen te halen.
 
Bij andere dient u "forceer in bestelling" te klikken, dit gaat de bestelling in "Te leveren" forceren. Let wel op want alle bestelitems zullen zogezegd geleverd worden. U dient dus de ontvangen aantallen te vervangen door de reëel ontvangen aantallen.
 
Zorgtraject/zelfzorg diabetes ingeven? In de verkoop dient u eerst de correcte honoraria te selecteren, vervolgens het product in kwestie.
Categorie:
Not sticky
Bestelling: hoe manueel bestelling toevoegen (bvb besteld buiten het systeem om)
Ga naar bestelling > Te bestellen > klik in het vak om leverancier te selecteren
Klik "Andere" > Zoek de producent > Selecteer de producent
Voeg de producten toe aan de bestelling > klik Fictief
De bestelling staat nu bij "Te leveren" en kan van daaruit later opgenomen worden in stock.
Categorie:
Not sticky
Bestelling: Hoe product per 5 of per 10 bestellen
Zet "basis" gelijk aan 5 of 10. 
Categorie:
Not sticky
Bestelling: hoe zelf "nalevering" aanduiden in te leveren.
Bij bestellingen bij producenten worden vaak niet steeds alle bestelde items tegelijk geleverd.
Indien u de bestelling manueel aangemaakt heeft kan u in "Te leveren" bij de bestelling in kwestie de produkten die nageleverd worden aanvinken.
Vervolgens kan u "Splitsen/Mergen" klikken en daar "Bestelling Splitsen".
Categorie:
Not sticky
Bestelling: Werking Min/Max/Basis op specialiteitsfiche.

Min=Minimum: de minimum hoeveelheid die u van de specialiteit in stock wenst te hebben.
Max=Maximum: de maximale hoeveelheid die u van de specialiteit in stock wenst te hebben.
Basis=Basishoeveelheid: de hoeveelheid "per hoeveel" een specialiteit in "te bestellen" komt. De basishoeveelheid "5" gaat bijvoorbeeld bepalen dat een specialiteit enkel in veelvouden van 5 besteld gaat worden.
Enkele getalsmatige voorbeelden:

  • Stock=2, min=1, max=5, basis=1
    U verkoopt de specialiteit => de stock gaat naar 1 en Officinall plaatst er 4 in te bestellen zodat na opname van de bestelling er 5 in stock zijn
    Als u vervolgens de laatst overblijvende verkoopt gaat Officinall er 1 extra bij bestellen zodat het aantal "te bestellen" op 5 komt te staan.
    Dit omdat de basishoeveelheid op 1 staat en het pakket er extra te bestellen mag plaatsen in veelvouden van 1.
  • Stock=2, min=1, max=5, basis=5
    U verkoopt de specialiteit => de stock gaat naar 1, maar Officinall mag er nog geen bijplaatsen in te bestellen. (anders zouden er 4 besteld worden, maar u specifiëerd via basis =5 dat de specialiteit enkel per 5 mag besteld worden)
    Als u vervolgens de laatst overblijvende verkoopt gaat Officinall er 5 in "te bestellen" plaatsen.
    De eerstvolgende keer dat Officinall er extra in bestelling zou plaatsen zou bij stockwaarde -5 zijn want dat is de eerstvolgende keer dat een veelvoud van 5 bereikt wordt

Kort samengevat: Officinall bestelt bij als de minimumwaarde bereikt wordt, hoeveel er te bestellen gezet worden wordt bepaald door het verschil tussen maximum en minimum. Hierop is nog een aanvulling want deze hoeveelheid is "in schijven" van de basishoeveelheid. Indien u twijfelt aan de werking van de basishoeveelheid dient u deze gewoon op 1 te laten staan en bij minimum de minimale voorraad ingeven en bij maximum de maximale hoeveelheid net na het opnemen van een bestelling in stock.
 

Categorie:
Not sticky
Data beveiliging in de apotheek

Waarom en hoe moet data in je apotheek beveiligd worden.

Categorie:
Not sticky
De TPE module geeft aan dat een product niet kan getarifeerd worden omdat de terugbetalingsgegevens (TAR22) niet in orde zijn. Hoe kan ik dit oplossen?

Nadat een prijscorrectie verwerkt is, de desbetreffende verkoop openen, dubbel klikken op het bedrag van het remgeld van het desbetreffende product en de verkoop afsluiten.

Categorie:
Not sticky
DelphiCare instellen/activeren?

Beschik je over een dockcheck gebruikersnaam en wachtwoord?

Menu, Beheer, Instellingen, Farm. Zorg, Delphi Plus Database, vul gebruikersnaam en wachtwoord in.

Ga naar http://delphicare.apb.be  klik op abonnementen karin.haelvoet@apb.be en vraag via mail toegang tot Delphiplus.

Categorie:
Not sticky
Demo Officinall deel 1

Algemene werking van Officinall, bedoeld als opleiding.

Not sticky
Demo Officinall deel 2

Algemene werking van Officinall, bedoeld als opleiding.

Not sticky
Demo Officinall deel 3

Algemene werking van Officinall, bedoeld als opleiding.

Not sticky
Demo Officinall deel 4

Algemene werking Officinall, bedoeld als opleiding.

Not sticky
Doorbestellen tussen collega's

Hoe gaat automatisch bestellen tussen colleg’s in zijn werk?

Categorie:
Not sticky
Een bestaande tituratie bereiden en ingeven in het stofregister

Ondersteuning van wegen met gekoppelde balansen

BijlageGrootte
PDF-pictogram WerkwijzeElectronischWegen.pdf720.42 KB
Categorie:
Not sticky
Een nieuwe onbestaande trituratie ingeven in Officinall

Ondersteuning van wegen met gekoppelde balansen

BijlageGrootte
PDF-pictogram WerkwijzeElectronischWegen.pdf720.42 KB
Categorie:
Not sticky
Een nieuwe patient toevoegen die geen E-id bij zich heeft.

Selecteer patiënt > Nieuw > Geef inz-nummer in > Druk op groen vinkje > In de patiëntfiche moet er NIETS ingevuld worden. > Druk op 'opslaan' in de patîentfiche > selecteer de patiënt en voeg die toe in de aflevering > Op moment van toevoegen gaat er automatisch 'gemycarenet' worden. (Naam,voornaam, geboortedatum, verzekerbaarheidsgegevens gaan automatisch ingevuld worden.)

Categorie:
Not sticky
Eenvoudige bereiding inbrengen en afwegen met het weegprotocol

Ondersteuning van wegen met gekoppelde balansen

BijlageGrootte
PDF-pictogram WerkwijzeElectronischWegen.pdf720.42 KB
Categorie:
Not sticky
Facturatie: Factuur OCMW waarbij patiënt niet-terugbetaalde producten betaalt.

Situatie: OCMW betaalt remgeld terugbetaalde producten, patiënt betaalt alles wat niet-terugbetaald is.
Op de klantfiche:
"plafond" op -1 (niet "plafond %" !) zetten
"plafond toepassen op patiënt" aanvinken
"enkel voor terugbetaalde specialiteiten" aanvinken

Categorie:
Not sticky
Facturatie: Hoe contant laten betalen en toch factuur afdrukken?

Klantenfiche, betaling op "contant" zetten ipv  "factuur"...

Categorie:
Not sticky
Facturatie: hoe nieuwe klant aanmaken?

Fiches klant, klik nieuw. Vergeet zeker niet te controleren of de betaalwijze (factuur of contant) en de toegewezen korting correct zijn.

Categorie:
Not sticky
Facturatie: hoe nieuwe patiënt toevoegen aan klant?

Fiches klant > selecteer klant > klik tab patiënten > klik voeg toe > selecteer toe te voegen patiënt.

Categorie:
Not sticky
Facturatie: mijn factuur krijgt geen korting!

De korting wordt toegekend op het moment van afleveren. Gelieve dus steeds eerst het kortingsysteem correct te zetten op niveau van de klant.

Bij het maken van de factuur kan u proberen het vinkje "indirecte korting verrekenen" aan te zetten.

Categorie:
Not sticky
Facturatie: Overzicht van nog te factureren facturen?

Menu > Beheer > Lijsten > Financieel > Facturatie > vink het nodige aan.

Categorie:
Not sticky
Farmaceutische zorg

Overzicht farmaceutische zorg binnen Officinall van A tot Z

Not sticky
Farmaceutische zorg contra-indicatie

Demonstratie van een contra-indicatie in de verkoop

Categorie:
Not sticky
Farmaceutische zorg in Officinall

Hoe stellen we farmaceutische zorg in het Officinall in, en hoe gebruik je het?

Not sticky
Farmaceutische zorg interactie

Demonstratie van een interactie in de verkoop

Not sticky
Farmaceutische zorg intolerantie

Demonstratie van een intolerantie in de verkoop

Not sticky
Gondstoffen inbrengen in het stofregister via de bestelling

Een eenvoudige manier om grondstoffen toe te voegen aan het stofregister.

Not sticky
Handleiding koppeling weegschaal / elektronisch magistraal protocol

U kan de handleiding aangaande koppeling balans en elektronisch bijhouden van het magistraal protocol hier raadplegen.

BijlageGrootte
PDF-pictogram WerkwijzeElectronischWegen.pdf720.42 KB
Categorie:
Not sticky
Hoe 2 patiënten samenvoegen? (assimileer patiënt)
  • Selecteer patiënt A, klik Detail,Klik assimileer patiënt
  • Selecteer patiënt B, klik ja, B wordt geassimileerd met A (A wordt behouden)
Categorie:
Not sticky
Hoe aangeven dat de patiënt in kortverblijf is?

Dit doet u door in de patiëntfiche op het tabblad Klant de optie TPE af te vinken.

Categorie:
Not sticky
Hoe barcodelabel voor een specifiek product afdrukken?
Fiches > Specialiteit > Selecteer specialiteit > Detail
Toevoegen aan barcode bestand > selecteer aantal labeltjes dat je wenst af te drukken
Print Barcode > Klik "ja" op de vraag barcodebestand wissen.
Categorie:
Not sticky
Hoe breng ik een bereiding in?

Algemene video magistrale bereiding.

Not sticky
Hoe breng je producten voor een urgentietrousse op de juiste manier in zodat je er later lijsten van kan opvragen.

Een lijst maken van producten die afgeleverd werden voor de urgentietrousse van een dokter, hoe doe je dat.

Waar moet je op letten en waar kan je de lijst afdrukken.

Categorie:
Not sticky
Hoe controle tarificatie uitvoeren?

Eerst automatische controle uitvoeren.

Facturatie/Tarificatie/Bandagisterie > Controle tarificatie > Automatische controle > Start > Scherm selectie tonen > Alle voorschriften tonen selecteren > ok > Overzicht > Eventueel voorschriften in orde brengen (VS selecteren > verkoop > aflevering aanpassen > totaal dubbelklikken) > opslaan.

Dan visuele controle selecteren > start > Start > Scherm selectie tonen > Alle voorschriften tonen selecteren > ok > Voorschriften nakijken > opslaan. 

Vervolgens steeds eindigen met een nieuwe automatische controle en deze opnieuw opslaan.

Categorie:
Not sticky
Hoe de reststock van een nieuwe patiënt ingeven?

In de patiënt fiche van het afvul program kun je in tab pagina ‘Pil voorraad’ een lijn toevoegen of het aantal van een bestaande lijn wijzigen.

Categorie:
Not sticky
Hoe de reststock verwerken na het overlijden van de patiënt?

Voor de geneesmiddelen die vallen onder de uitzonderingen mag het saldo van resterende pillen getarifeerd worden in de week dat de patiënt gestorven is. Voor producten waarvoor dit niet mag, kan je de reststock verplaatsen naar een andere patiënt (of de apotheekstock). Belangrijk is dat de reststock pas verplaatst wordt nadat de registratie van voorschriften en het uitwerken van memo's voorschrift volgt gebeurd zijn, én de tarificatie details aangemaakt zijn voor de patiënt die overleden is (na stap 5).

Categorie:
Not sticky
Hoe een product afleveren dat u fractioneert en waarvoor de patiënt geen attest heeft?

Na het scannen van het product in de Verkoop krijgt u het TPE aflevering scherm. Hier kiest u voor 'afleveren met flag 1.2'. Deze verpakking wordt toegevoegd aan de patiëntstock. In het TPE tabblad van de patiënt fiche vink je ‘Gebruik TPE’ uit voor het desbetreffende product om ervoor te zorgen dat dit niet geïmporteerd wordt door stap 2.

Categorie:
Not sticky
Hoe een product registreren dat u laat fractioneren en waarvoor de patiënt geen attest heeft?

Voer de volgende stappen uit:

(1) Importeer de toedieningsschema's,

(2) Voeg in het TPE tabblad van de patiënt de producten toe waarvoor geen attest is en vink "Gebruik TPE" af,

(3) Stuur een bestand naar de afvulrobot, en

(4) Importeer de toedieningsschema's in de TPE module door stap 2 uit te voeren.

Indien u pas achteraf (na het doorsturen van het hdmedi bestand) merkt dat er geen attest is zult u bij HC Pharma of Dessein de stock moeten laten verplaatsen van globale apotheek stock naar patient stock.

Categorie:
Not sticky
Hoe een product waarvoor er geen attest is uit TPE halen?

Voer de volgende stappen uit:

(1) open de TPE module, zet elk aantal van dit product op 0 door het product te selecteren, op de knop ‘Bekijk verkopen’ te drukken en vervolgens ‘Wis alle tar. details’ te selecteren.

(2) open in de Verkoop de aflevering, selecteer de TPE aflevering, druk op de knop ‘Wis lijn’ en kies om het product terug te nemen en registreer het product vervolgens als niet-TPE (flag 1.2).

Categorie:
Not sticky
Hoe een stock aanpassing doen in geval van een 'niet-TPE' verpakking ?

Zorg ervoor dat vinkjes ‘TPE Stock’ en ‘TPE VS’ uitgevinkt staan. Wanneer bij het afvullen deze pillen gebruikt worden (via FIFO systeem bij robot afvullen of via barcode scannen bij manueel afvullen) dan zullen deze pillen niet (nogmaals) getarifeerd worden via TPE (stap 2 brengt dit niet in rekening)

Categorie:
Not sticky
Hoe een stock aanpassing doen in geval van een 'TPE verpakking' ?

Zorg ervoor dat vinkjes ‘TPE Stock’ en ‘TPE VS’ aangevinkt staan. Stap 2 van het TPE scherm zal deze pillen erbij tellen om te tariferen. Het tariferen zelf (UB en VS nummer kiezen) gebeurt in TPE stap 5 en staat los van deze afvul instellingen. TPE Stock verkoop en TPE VS verkoop moet dus nog altijd aanwezig zijn om effectief te kunnen TPE tariferen.

Categorie:
Not sticky
Hoe een verpakking terugnemen die als TPE afgeleverd is?

Open de oude verkoop en druk op de knop "Wis lijn". Het systeem vraagt of u de verpakking wil terugnemen. Indien deze verpakking reeds gebruikt wordt in TPE, dan moet u eerst de aantallen op 0 zetten in de TPE module.

Categorie:
Not sticky
Hoe gebeuren de updates?

De prijsupdates gebeuren automatisch, bij versie updates van Officinall wordt er gevraagd om deze uit te voeren. Ze komen wel automatisch binnen.

Categorie:
Not sticky
Hoe gebruik je Medipim in Officinall

Korte uitleg hoe het werkt en waar je dit kan instellen.

Not sticky
Hoe geef je een veterinair voorschrift in?

In de verkoop, Patiënt/Cat, Nieuw, Ander ok, Geef naam persoon in, Druk op knop wijzig verzekerbaarheidsgegevens, selecteer veterinair i.p.v. Grote risico’s, onder nummer mutualiteit vul je Hond of Kat in, opslaan.

Categorie:
Not sticky
Hoe iemand van kortverblijf naar langdurig verblijf verplaatsen?

U doet dit door in de patiëntfiche op het tabblad Klant de optie geen TPE af te vinken.

Categorie:
Not sticky
Hoe iets op latere datum laten bestellen?

Te bestellen, selecteer product, klik "later bestellen", geef datum waarop u wenst dat het product besteld wordt in.

Categorie:
Not sticky
Hoe inventaris uitgesplitst op gewone/dure/zeer dure specialiteiten afdrukken?
  • Financieel beheer > inventaris > klik nieuw
  • Tabblad lijst > selecteer BTW 6% > klik zoek
  • Tabblad afdrukken > groeperen op > prijs (gewoon, duur, zeer duur)
  • Vinkje details per product/locatie wegnemen (anders krijg je de gedetailleerde lijst met alle producten
  • Klik druk af
Categorie:
Not sticky
Hoe kan ik kassa rapporten zien?

Menu > Financieel beheer > Kassa > Overzicht > Druk samenvatting

Categorie:
Not sticky
Hoe kan ik omzet en winstmarge nakijken?

Menu > Beheer > Lijsten > Financieel > Omzet > kies data > Preview

Categorie:
Not sticky
Hoe kan je automatisch doorbestellen tussen twee Officinall apotheken?

Mogelijkheid om automatisch producten bij collega te bestellen en omgekeerd, producten die in apotheek A niet meer gewenst zijn maar wel op stock zijn worden in wanneer zij door apotheek B besteld wordt, aoutmatisch bij apotheek A besteld en niet bij de groothandel! Verhogen van rendement apotheek, betere rotatie stock, minder vervallen producten...

Categorie:
Not sticky
Hoe kan je zien of een product dat je aflevert al besteld is, in de verkoop?

Product selectie, zoek product, ga op de juiste lijn staan, druk op knop detail, selecteer Bestel.

U kan ook gewoon in de verkoop klikken op het stockgetal en krijgt dan een schermpje waarop de nodige info staat.

Categorie:
Not sticky
Hoe kijk je het detail van een bereiding na?

In zoek verkoop, selecteer de aflevering, open deze aflevering, klik op de magistrale bereiding. Verlaat met annuleer, verlaat aflevering.
In nazien voorschriften, (in controle tarificatie) ga op het magistraal staan, druk op knop detail Mag.

Categorie:
Not sticky
Hoe laat je de memofiche automatisch zien wanneer er iets in schuld staat?

Menu > Beheer > Instellingen > Verkoop > Vink aan toon Memo's automatisch in de verkoop indien er rode memo's zijn. Selecteer rechts wat voor u rode memo's moeten zijn.

Categorie:
Not sticky
Hoe lijst afdrukken met afleveringen van patiënt?

Beheer > Lijsten > Afleveringen, selecteer datum van en tot, selecteer patiënt, klik bij sorteren op "afleveringen".

Indien u enkel de voorschriften wenst: vul bij voorschriftnummer vanaf "1" in.
 

Categorie:
Not sticky
Hoe lijst afdrukken met het aantal verkochte producten van een bepaalde leverancier?

Beheer > Lijsten > Voorraadbeheer > selecteer datum van en tot, selecteer leverancier, Voor enkel verkochte producten : Verkocht  min = 1 , Alleen producten in stock : Stock min = 1
Bij afdrukopties kunt u ook een gedetailleerde omzet/stock bekomen. Er kan ook gesorteerd worden op aantal verkocht, stock, etc...

Categorie:
Not sticky
Hoe lijst afdrukken van alle producten die momenteel in stock zijn van een bepaalde leverancier en die al dan niet verkocht zijn.

Beheer > Lijsten > Vooraadbeheer
Leverancier selecteren.
Parameters : Verkocht min:0 , Stock min:1

Categorie:
Not sticky
Hoe maak ik een kortingprofiel aan?

Menu > Beheer > Korting profielen > Nieuw > Vul uw eigen omschrijving in > Selecteer de gewenste radiobuttons> geef de gewenste korting in en sla op.
Je kan nu dit kortingprofiel in allerlei fiches gebruiken, bij klanten, patiënten, specialiteiten...
Officinall dient wel overal te herstarten alvorens het profiel gebruikt kan worden.

Categorie:
Not sticky
Hoe maak ik een nieuwe specialiteit aan?

Ga naar Menu > Fiches > Specialiteitenfiche > Nieuw > pas velden aan > Sla op

Let er hierbij steeds op dat de BTW Code en uiteraard ook de prijs van de specialiteit correct staat.

Indien u ervan overtuigd bent dat de specialiteit wel degelijk in ons bestand zou moeten zitten, kan u dit melden via dit formulier.

Categorie:
Not sticky
Hoe nummer volgende factuur aanpassen?

Beheer > Instellingen > Facturatie > bovenaan nummer factuur en creditnota aanpassen > Officinall herstarten

Categorie:
Not sticky
Hoe pas je de tekst op het kasticket aan? (vakantie boodschap)

Menu > beheer > instellingen > afdrukken-2 > vul Hoofding > Hoofding2 > Footer in > door op de knop met hoofdletter T te drukken kan je het Lettertype wijzigen.

Deze aanpassingen dienen per werkpost te gebeuren. Herstart officinall na de aanpassingen.
 

Categorie:
Not sticky
Hoe produkt terugnemen?

-Heropen de verkoop, klik verander aantal, geef 0 in, klik totaal.
-Nieuwe aflevering, selecteer produkt, verander aantal -1, klik totaal.
-Heropen verkoop, klik diverse, geef bedrag in negatief aan waarde van produkt, klik totaal.

Categorie:
Not sticky
Hoe restorno ingeven/uitbetalen?

Verkoop > Selecteer patient > Voeg specialiteiten in > Druk onderaan op de knop "restorno"
> Scan de ticketten in of geef gewoon totale restorno van de ticketten manueel in , dit doe je door op de knop "nieuw" te drukken en daarna kan je het bedrag in één van de BTW-kolommen invullen)
> Druk op de knop "Verstuur naar memo" -> Melding "Wenst u de aangemaakte memo nu uit te werken?"
> Indien "yes" zal restorno direct in mindering gebracht worden, indien "No" zal een memo "Ristorno" aangemaakt worden die later uitgewerkt kan worden.

Categorie:
Not sticky
Hoe sisattest ingeven? (vb : pas geborenen)

Patientselectie > Nieuw > Tabblad "Detail"selecteren > Knop sisattest > Formulier sisattest invullen (let op dat alles correct ingevuld worden, let op data) > Opslaan > Eventueel 'check online de verzekerbaarheid uitvinken' (om te vermijden dat Mycarenet telkens een fout als antwoord teruggeeft) > Patient toegvoegen in de aflevering

Categorie:
Not sticky
Hoe sla je de inventaris op op USB stick?

Zie 'Hoe maak je inventaris", in de preview druk je linksboven op het printsymbool, selecteer de PDF printer, sla de PDF op naar uw USB stick.

Categorie:
Not sticky
Hoe startgeld van de dag ingeven?
  1. Manueel ingeven: Financieel beheer, Kassa bewegingen, Bolletje bij "startgeld", bedrag ingeven.
  2. Automatisch berekenen: Als u naar Financieel beheer, Kassa gaat (waar u de kassa kan tellen) wordt het startgeld automatisch berekend. (Dit werkt enkel als deze optie aanstaat in de instellingen).
Categorie:
Not sticky
Hoe stel ik een standaard korting in?

Menu > Beheer > Instellingen > Verkoop > selecteer hier het juiste kortingprofiel bij Default Korting en bij Default Maistraal Korting > Sla op.

Zie ook 'Hoe maak ik een kortingprofiel aan'.

Categorie:
Not sticky
Hoe tarificatiebestand aanmaken en doorsturen naar tarificatiedienst?

Enkel aan te maken als controle tarificatie correct uitgevoerd en opgeslaan geweest is.
Facturatie/Tarificatie/Bandagisterie > Tarificatie >
Selecteer linksboven de maand, druk dan rechtsboven op knop “ selecteer” Druk rechts op “Maak bestand”
Je kan nu eventueel een afdruk maken van je volledige tarificatie of enkel een overzicht van je Riziv tegoeden.
Druk dan op de knop rechts, “Tarificatie afsluiten”
Daaronder klik je op de knop bestand uploaden, een venster opent, selecteer je tarificatiedienst, (Bij sommige diensten moet login en paswoord ingegeven worden ), klik dan op de knop” Versturen”,
PS: Tarificatiebestand altijd op de server aanmaken.

Categorie:
Not sticky
Hoe verander ik de korting voor een klant?

Menu > Fiches > Klant > Typ * in naamvak en enter, of typ een deel van de naam van de klant > selecteer de klant > druk op tabblad detail of dubbelklik io de selectie > Bij korting selecteer je het juiste kortingprofiel > Sla op.

Zie ook 'Hoe maak ik een kortingprofiel aan'.

Categorie:
Not sticky
Hoe verander ik de korting voor een patiënt?

Menu > Fiches > Patiënt > selecteer een patiënt > Druk op tabblad detail of dubbelklik op de selectie > Bij korting selecteer je het juiste kortingsprofiel > Sla op.

Zie ook 'Hoe maak ik een kortingprofiel aan'.

Categorie:
Not sticky
Hoe verander ik de korting voor een specialiteit?

Menu > Fiches > Specialiteit > Selecteer een specialiteit > Klik op tabblad detail of dubbelklik op de selectie > Bij korting selecteer je het gewenste kortingprofiel > Sla op.

Zie ook 'Hoe maak ik een kortingprofiel aan'.

Categorie:
Not sticky
Hoe verander ik het kortingsprofiel voor verschillende specialiteiten tezamen?

Vb Promotie, deze maand op alle Widmer zonneproducten 15% korting.

Menu > Fiches > Specialiteit groep > Nieuw > geef de te maken groep een naam, vb Widmer zomerpromo 15% > Selecteer toe te voegen(knop) > Geef uw zoekargument in, vb. Widmer*sun > druk op zoek > Klik op selecteer alles of markeer wat je al of niet wenst in deze groep > Door nogmaals op knop Selecteer toe te voegen te klikken kan je nog andere producten aan deze lijst toevoegen.> Klik nu op het tabblad bewerking > hier kies je welke bewerking je wil toepassen op heel deze lijst producten > Kies hier korting en selecteer het gewenste profiel > Klik onderaan op wijziging doorvoeren > Sla op.   

Categorie:
Not sticky
Hoe weet je of een klantenkaart werd gelezen in een oude verkoop?

Zoek verkoop, zoek de aflevering, selecteer de aflevering, druk op knop dupl., vink uit archief aan, druk op ticket, bekijk het ticket in tab details, onderaan het ticket staat de status van de klantenkaart.

Categorie:
Not sticky
Hoe werkt MyCareNet

Algemene video over MyCareNet en controle verzekerbaarheid.

Categorie:
Not sticky
Hoe zoek je een oude verkoop terug?

Geeft weer hoe je een oude verkoop herziet of terug zoekt.

Not sticky
Hoe zoek je naar buitenlandse producten, hoe vind je het identieke product in België. Hoe maak je lijsten van de aangekochte en verkochte producten?

Hier wordt uitgelegd hoe je een buitenlands product kan terug vinden, hoe je snel een identiek Belgisch product kan terugvinden. Ook wordt uitgelegd hoe je een lijst voor een bepaalde periode kan afdrukken voor aangekochte of verkochte buitenlandse producten.

Categorie:
Not sticky
Ik kan geen terugbetaling aanduiden bij Humira/Rotarix etc...

Bij deze producten zijn er extra voorwaarden zoals de specialisatie van de arts en de leeftijd van de patiënt die gecontroleerd worden.
Gelieve dus steeds de correcte arts en patiënt te selecteren vooraleer je het product inscant.

Categorie:
Not sticky
In de TPE module krijg ik de melding dat één of meerdere patiënten gehospitaliseerd zijn voor een bepaalde week. Welke acties moet ik ondernemen?

Voor de periode waarin niet mag getarifeerd en gefactureerd worden, dient u een van de volgende acties te ondernemen:

1) In het TPE tabblad van de patiënt per product een einddatum invullen indien de bron van toediening het voorschrift is en bij heropstart een nieuwe begindatum invullen en de einddatum wissen, of

2) De aantallen voor de periode van opname in de TPE module op 0 zetten.

Categorie:
Not sticky
Individuele medicatievoorbereiding

Deze video geeft  het ganse verhaal van een patiënt die zijn medicatie per individuele inname verpakt wil zien,van verkoop tot aflevering pillendoos.

Categorie:
Not sticky
Infoavond juni 2013

Deze video geeft de ganse IMV infoavond weer.

Categorie:
Not sticky
Infoavond juni 2013 in het kort

Deze video geeft de IMV avond kort weer.

Voor de volledige infoavond zie "Infoavond juni 2013"

Categorie:
Not sticky
Infoavond Officinall 2014 te Gent

Nieuwe mogelijkheden uitgelegd, en een blik in de toekomst.

Categorie:
Not sticky
Ingeven patiënt Federale Politie FEDPOL

Lees Siskaart (of MyCareNet), klik wijzig verzekerbaarheid op detail patiënt, op de tweede lijn:vul stamnummer in ipv rizivnr, federatie 993, kg1kg2 093, actief nummer FedPol, op knop "opslaan" drukken.

Tip: klik op de knop met vraagteken om de verschillende federaties/kg1/kg2's te zien

Categorie:
Not sticky
Ingeven patiënt Militaire Dienst MD

Lees Siskaart (of MyCareNet), klik wijzig verzekerbaarheid op detail patiënt, op de tweede lijn: vul stamnummer in ipv rizivnr, federatie 993, kg1kg2 091, actief nummer MD,, op knop "opslaan" drukken Tip: klik op de knop met vraagteken om de verschillende federaties/kg1/kg2's te zien

Categorie:
Not sticky
Ingeven patiënt NIOO

Siskaart niet inlezen, manueel patiënt NIOO aanmaken.Patiënt,Nieuw,Wijzig verzekerbaarheid,ipv rizivnummer stamnummer ingeven, Federatie 994, KG1/KG2: 051, actiefnummer NIOOTip: klik op de knop met vraagteken om verzekerbaarheden te zien!

Categorie:
Not sticky
Kan ik afvullen uit een grote verpakking als er een kleine verpakking in het medicatieschema staat?

1) Scan in de verkoop de unieke barcode van de grote verpakking in en voeg deze toe aan globale apotheek TPE stock. In het afvul programma kan u deze doos dan inscannen i.p.v. het product op het medicatieschema.

2) Pas het medicatieschema (in RVT of lokaal) aan

Categorie:
Not sticky
Kan ik de tarificatie "terugzetten" indien ik een fout maakte/het bestand te vroeg afsloot?

De helpdesk kan dit voor u doen. Voorlopig zit er geen ingebouwde manier in de applicatie, dit om ongelukken te vermijden.

Categorie:
Not sticky
Maak lijst van lang niet meer verkochte producten die nog op stock zijn.

Menu > Beheer > lijsten > Voorraadbeheer > verander volgende velden: verkocht van, hier kan u de periode plaatsen waar er niets meer verkocht werd.

Verkocht   Min:0  Max:0

Voorraad  Min: 1  Max:999

Preview

Categorie:
Not sticky
Magistraal

Inbrengen van een magistrale bereiding

Not sticky
Melden fout in prijsbestand / productenbestand.

U kan fouten eenvoudig melden via dit formulier.

Categorie:
Not sticky
Mijn bestelling gaat niet door!
  1. Controleer of het Taken-programma wel opgestart is (u ziet op alle officinall schermen een rood bolletje links bovenaan indien dit niet zo is, anders is het bolletje groen)
  2. Controleer of er geen foutmelding staat bij het Taken-programma. Soms staat dit programma ingesteld om de bestelling te proberen via de oude analoge modem te versturen indien dit niet lukt via internet. U kan in dit geval bijvoorbeeld eens controleren of de analoge modem nog wel aanligt. Klik alle foutmeldingen weg en herstart het Taken-programma.
  3. Controleer of u internet hebt. Eens u terug internet hebt eventueel het Taken-programma herstarten/een bijbelling doen.
 
Categorie:
Not sticky
Mijn update wordt niet gedownload/uitgevoerd.

Gelieve 1 maal per week OffServer te herstarten.

Categorie:
Not sticky
Multistore: Handleiding stockreservatie bij Officinall collega
Handleiding die beschrijft hoe u de multistore module kan gebruiken om produkten tussen meerdere vestigingen te bestellen en te factureren.
U kan de handleiding hier terugvinden:
BijlageGrootte
PDF-pictogram Stockreservatie.pdf308.57 KB
Categorie:
Not sticky
MyCareNet: Hoe controleer je de verzekerbaarheid wanneer de patiënt al weg is?

In de verkoop, zoek verkoop, open de verkoop, dubbelklik op de verzekerbaarheid rechts bovenaan (vb VZI AKTIF), de kleur verandert van rood naar groen.In tarificatie, open het voorschrift, dubbelklik op de verzekerbaarheid rechts bovenaan (vb VZI AKTIEF), de kleur verandert van rood naar groen.

Dit kan u uiteraard enkel nadat MyCareNet geïnstalleerd is... 

Categorie:
Not sticky
MyCareNet: Hoe sessie opstarten ?

Op bureaublad "Ehealthproxy" opstarten ( is een rood icoontje en het staat meestal naast Officinall,Offtaks,Offserver,...) > Identiteitskaart in lezer steken > Op knop "Sessie starten" drukken > Even geduld hebben ... > Pincode wordt gevraagd (indien het een keyboard is moet er na de pincode ook op "enter" gedrukt worden.) > Nu kan de verzekerbaarheid opgevraagd worden voor een periode van 12u.

Opmerkingen: Na het vervallen van een sessie kan er niet meer gemycarenet worden en er moet dus een nieuwe sessie opgestart worden. Dit wordt gewoon gedaan door op het bureaublad rechtsonder op het icoontje te drukken (om de proxy te maximaliseren) en dit gewoon af te sluiten. Daarna moet bovenstaande procedure terug uitgevoerd worden.

Categorie:
Not sticky
Na de verkoop krijg ik een "tuut" signaal?

De EID lezers hebben geen eigen "speakertje" om de patiënten te verwittigen zodat ze hun EID niet vergeten.

Als na een verkoop dus een EID-kaart in de lezer blijft zitten krijgt u een geluidssignaal. U kan dit eventueel uitschakelen door bij Beheer, Instellingen, Patiënt en EID op "Geen geluid afspelen" te klikken.

Categorie:
Not sticky
Officinall, installatie, werking en automatisering

Apr. Pieter Annaert van Apotheek Annaert-Storme getuigt over zijn ervaring met Officinall, hij vertelt ons over de voordelen van automatisering, en hoe Officinall zijn plannen voor automatisering tot een goed einde bracht.

Categorie:
Not sticky
Opstarten Officinall

Hoe Officinall opstarten wanneer de pc werd uitgezet?

Categorie:
Not sticky
Patiënt: hoe steeds BVAC/Bijlage 30 afdrukken bij elke verkoop?
Detail patiënt > vinkje "druk verzekeringsattest" (voor BVAC) of vinkje "druk F704" (voor bijlage 30) aanzetten
Klik opslaan.
Categorie:
Not sticky
Prijswijzigingen van bepaalde periode afdrukken op papier en op prijslabels?

Menu, Beheer > Product Lijsten > vink gewijzigde aan > vanaf welke datum > druk af > druk op labels.

Categorie:
Not sticky
Prijzen handverkoop producten aanpassen.

Ga naar Menu > Fiches > Grodstoffen en formule > Typ naam product in naamveld > Zoek > Selecteer lijn > druk op tabblad Handverkoop> wis, wijzig of voeg toe > Sla op.

Categorie:
Not sticky
Rapporten: Hoe register exporteren naar pdf?

Ga naar beheer > lijsten > registers > andere registers.
Roep het register dat u wenst te exporteren op (klik preview).
Sluit de preview en druk "Export".
Selecteer waar u het bestand wenst op te slaan.

Categorie:
Not sticky
Recipe: Afleveren zonder enig bewijs op papier (geen RID barcode)
Momenteel is het papieren document nog noodzaklijk o.a. om de RID-barcode in te scannen. 
Het is de bedoeling van de overheid om te evolueren naar een systeem gebaseerd op eID lezing voor het ophalen van de gegevens van het elektronisch voorschrift.
Dit zal ten vroegste eind 2018 zijn.
Artsen die dus patiënten sturen met deze melding zijn verkeerd geïnformeerd.
 
Categorie:
Not sticky
Recipe: Algemene FAQ (Kovag)

Algemene vragen rond de invoer van Recipe in de apotheek.

BijlageGrootte
PDF-pictogram RecipeUitlegKovag.pdf210.19 KB
Categorie:
Not sticky
Recipe: Barcode is niet scanbaar

We merken dat sommige artsensoftware slechte barcodes afprint op het nieuwe bewijs van voorschrijven.

Indien de barcode niet scant (scanner maakt geen geluid) kan u op start verkoop op de 'Recipe' knop klikken om de barcode manueel in te geven.
Indien u reeds in een subtotaal zit kan u onderaan de verkoop op de knop met 'E' logo klikken om de barcode in te geven.

 

Categorie:
Not sticky
Recipe: Hoe "overmacht" aanduiden bij technische problemen Ehealth/Recipe/internetverbinding?

In tegenstelling tot wat sommige tarificatiediensten beweren, bestaat er momenteel in het gewone tarificatieprotocol geen vlag om dit aan te duiden.
Bijgevolg kan u dit in onze software ook niet aanduiden. We raden aan om dit schriftelijk op het recipe-bewijs te vermelden.

Een nog betere werkwijze is alles met 'voorschrift volgt' afleveren (daar u eigenlijk op dat moment geen wettelijk voorschrift heeft, ook al heeft u een papieren bewijs van voorschrijven).
Zodra de connectieproblemen opgelost zijn kan u dan de Recipe barcode inscannen en de memo voorschrift volgt verwerken.

Het is vooralsnog niet  mogelijk om recipe codes achteraf te koppelen aan oude verkopen!

Categorie:
Not sticky
Recipe: Kan arts "diabetesconventie" vermelden op het voorschrift? Hoe wordt dit verwerkt?

De arts kan dit tekstueel meegeven als info bij het product.
Officinall gaat dit visueel tonen onder de omschrijving van het product in het "mapper" scherm.

Daar het tekstuele info betreft kunnen wij dit niet verder automatisch verwerken.

Categorie:
Not sticky
Recipe: Waarom kunnen sommige specialiteiten niet gemapped worden in mapper scherm?

Dit gaat over specialiteiten die zonder CNK, voscluster of ATC code in recipe zitten.
Sommige artsensoftware laat immers toe om gewoon een "lijntje in te typen" zoals je bijvoorbeeld een "diverse" zou ingeven.
Bijgevolg kunnen we dit in Officinall niet verder mappen naar een specialiteit en dient u de specialiteit dus manueel te selecteren.

Categorie:
Not sticky
Recipe: Waarom worden magistralen niet geselecteerd vanuit mapper scherm?

Momenteel worden magistrale bereidingen in Recipe doorgegeven zonder enige encodering (als platte tekst).
Bijgevolg kunnen we op basis hiervan geen automatische selectie in de verkoop gaan doen.
U dient de bereiding dus manueel in te geven.

Categorie:
Not sticky
Recipe: Wat als Recipe zegt dat datum voorschrift ongeldig is?

In het recipe voorschrift wordt de datum voorschrift meegegeven. Een voorschrift mag 3 maanden na deze datum terugbetaald afgeleverd worden.
Indien de datum voorschrift niet ingevuld staat in recipe ('01-01-1899') krijgt u een waarschuwing dat het voorschrift niet geldig is.
Indien de datum voorschrift ouder is dan 3 maanden krijgt u een waarschuwing om niet terugbetaald af te leveren.
Indien de datum voorschrift ouder is dan 1 jaar krijgt u ook een waarschuwing dat het voorschrift niet langer geldig is.

In principe dient (in het geval van een "bewijs van electronisch voorschrijven") dus de datum in recipe gevolgd te worden en niet de eventuele afgedrukte datum op het bewijs.
 

Categorie:
Not sticky
Register voor diergeneeskundige producten, binnenkomende producten, uitgaande producten (veterinair)?

Menu > beheer > lijsten > registers > registers > selecteer de radiobutton.

Categorie:
Not sticky
Reservaties. Producten reserveren betaald en niet betaald.

Hoe kan je eenvoudig een product reserveren, betaald of niet betaald? Kijk gereserveerde producten na in de bestelling. Weet of een product reeds afgehaald is.

Categorie:
Not sticky
Spaarkaarten - Spaarkaart inbrengen via vrij
Categorie:
Not sticky
Spaarkaarten - Spaarkaartkorting onmiddellijk vrijgeven
Categorie:
Not sticky
Spaarkaarten - Spaarrekening stand nakijken
Categorie:
Not sticky
Spaarkaarten - Spaarrekening zoeken aan de hand van de naam van de patiënt
Categorie:
Not sticky
Spaarkaarten - Verkopen nakijken op ticket
Categorie:
Not sticky
Spaarkaarten - Verloren spaarkaart vervangen door nieuwe spaarkaart
Categorie:
Not sticky
Spaarkaarten - Koppel bestaande klantenkaart aan bestaande rekening
Categorie:
Not sticky
Spaarkaarten - Meerdere gezinsleden aan een spaarrekening koppelen
Categorie:
Not sticky
Spaarkaarten - Spaarkaart inbrengen via patiënt selectie
Categorie:
Not sticky
Tarificatie: Hoe kan ik mijn voorschriften nakijken?

Automatische controle
Menu/ (Facturatie/Tarificaitie/Bandagisterie)/ Controle Tarificatie/ Automatische controle
Eerst steeds de automatische controle laten lopen. Selecteer hier hiervoor de radiobutton “automatische controle”
Druk op de knop start, rechts boven, de voorschriften worden gecontroleerd op volledigheid.
Selecteer de radiobutton “alle voorschriften tonen”
Druk op knop “overzicht”, zo krijg je een overzicht van alle onvolledige voorschriften.
Ga je op een lijn staan, wordt onderaan getoond wat het probleem is.
Je kan nu met de knoppen rechts op het scherm , de verkoop openen en de nodige aanpassingen doe, je kan met de knop “arts selectie” de arts veranderen of toevoegen, je kan met de knop wachttaks alsnog wachttaks aangeven.
Met knop “nooit tariferen” beslis je het voorschrift van tariferen uit te sluiten, met de knop “toch tariferen” wordt het voorschrift getarifeerd met de onvolmaaktheden.
Klik op de knop “opslaan”

Vervolgens de visuele controle.

Menu/ (Facturatie/Tarificaitie/Bandagisterie)/ Controle Tarificatie/ Visuele controle aanvinken/ Druk op startknop/
Nu kan je elk voorschriftnummer nakijken door te scrollen door de voorschriften, Hierbij kan je nog “Vos” aanvinken door rechtsonder op de knop “Vos” .
Je kan nu met de knoppen rechts op het scherm , de verkoop openen en de nodige aanpassingen doe, je kan met de knop “arts selectie” de arts veranderen of toevoegen, je kan met de knop wachttaks alsnog wachttaks aangeven.

Groene lijnen zijn in orde en gaan naar tarificatie.

Witte lijnen moeten nog in orde gebracht worden, en wachten op uw handeling.

Rode lijnen gaan niet naar tarificatie (dit kan ook om niet terugbetaalde producten gaan).
Je kan met de knoppen rechts beslissen dat dit toch naar de tarificatie moet, voorlopig uitgesteld moet worden, of nooit getarifeerd moet worden.
Sla dit op door op de knop opslaan te drukken.

Ten slotte dient u steeds te eindigen met een automatische controle en deze opnieuw op te slaan.

Categorie:
Not sticky
Ticket aanpassen, verwijder vos publiekprijs van ticket en maak zo het ticket korter?

Menu > Beheer > Instellingen > Tarificatie/Honoraria > zie kader en vink het nodige aan of uit.

Categorie:
Not sticky
Uitleg antwoordcodes bestelling naar Febelco
A geleverde hoeveelheid anders dan de bestelde
B product uit de handel
C product niet gevoerd door de groothandel
D product niet in voorraad
E product geleverd door een ander depot
F product niet verkrijgbaar bij de leverancier
G bestelde hoeveelheid is groter dan de maximaal toegelaten hoeveelheid
H product geleverd zoals gevraagd, maar vervanginformatie volgt
I vervangproduct
J product ontbreekt hier, maar niet in een ander depot (niet doorbesteld)
K product onbekend
L product mag niet op de rekening, product geweigerd
M rekening foutief, product geweigerd
N product mag niet in promotiebestelling, product geweigerd
O substitutieproduct
X product niet geleverd, maar vervangen door een ander product
Categorie:
Not sticky
Verkoop met voorschrift

Legt kort een verkoop met voorschrift uit.

Not sticky
Verkoop vrij

Voorbeeld van vrije verkoop.

Not sticky
Verschil Bancontact ingeven in kassa op einde van de dag
  1. Bekijk het verschil tussen de bancontacttoestellen en het beknopt kasverslag
  2. Begin een vrije verkoop divers 0 euro, druk totaal, geef het verschil in en selecteer als betaalwijze "bancontact", hetzelfde getal verschijnt negatief als "contant".
  3. Herhaal bovengaande stap voor de verschillende betaalwijzen. (visa etc)
  4. Ga nu naar kassa, niet contant (menu/ financieel/ kassa/ tabblad niet contant) en druk op de knop systeem waarden over nemen. Ga hier nu naar het tabblad overzicht en druk samenvatting af.
Categorie:
Not sticky
Voorbeeld bereiding Loco Polaronil met het weegprotocol

Ondersteuning van wegen met gekoppelde balansen

BijlageGrootte
PDF-pictogram WerkwijzeElectronischWegen.pdf720.42 KB
Categorie:
Not sticky
Vrije aflevering huisspecialiteit

Aflevering van een eigen huisbereiding

Not sticky
Waar kan je de inventaris maken/afdrukken op BTW code?

Menu > Financieel beheer > Inventaris > Nieuw > Maak inventaris > tab afdrukken > selecteer groeperen op btw > druk af > zie de preview.
U kan eventueel de details uitvinken indien u slechts 1 pagina wil.
Druk op het printsymbool links en selecteer uw A4 printer, print

Categorie:
Not sticky
Waar kan je het aantal klanten nakijken?

Menu > Financieel Beheer > Kassa > Extra

Menu > Beheer > Lijsten > Financieel > Aantallen > datum ingeven

Categorie:
Not sticky
Wat is Proactive scan en hoe werkt het?
Producten die besteld worden worden in de verkoop automatisch en onmiddellijk op hun leverbaarheid gecontroleerd.
Categorie:
Not sticky
Weegprotocol koppeling balans en elektronisch bijhouden van het magistraal protocol

Een magistraal afwegen met de balans gekoppeld met de software.

BijlageGrootte
PDF-pictogram WerkwijzeElectronischWegen_0.pdf720.42 KB
Categorie:
Not sticky
Welke eenheden gaan mee met het volgend tarificatiebestand ?

Enkel eenheden waarvoor alle stappen (1 tot en met 6) doorlopen zijn en die waarvoor alle voorwaarden vervuld zijn

  • er is een voorschrift
  • er is een attest (indien enkel terugbetaald met attest)
  • de patiënt is verzekerd
  • het product is (nog) terugbetaald
  • er is een unieke barcode

Vergeet dus niet voor elke week ook stap 6 te doorlopen !

Categorie:
Not sticky