Officinall zorgt voor de informatisering van de Apotheek Van de Toekomst.

Geschreven door Didier Duval op 23 jun 2015 - 12:11 |

Een belevingsruimte zonder wachtrijen met een zithoek waar u een sportdrank of kruidenthee kunt drinken, virtuele wanden en schermen: zo ziet de apotheek van de toekomst eruit.

Arspharma bouwt in Westmalle een ‘living showroom’ apotheek ‘De Zwaantjes’ waar alle snufjes tentoongespreid worden.

b Arspharma is gespecialiseerd in de inrichting van apotheken. Bijna elke maand verbouwen ze ergens in België een apotheek.

De Zwaantjes wordt een functionerende apotheek waar alle geïnteresseerde apothekers met verbouwingsplannen of andere partners kunnen zien wat de toekomstmogelijkheden zijn, zegt Veltjen.  Door de goedkopere geneesmiddelen worden de winstmarges op voorgeschreven geneesmiddelen kleiner. De groei zit in de producten die zich in de publieke ruimte vóór de toog bevinden. Cosmetica, mama en kind, sport, haarverzorging: dat zijn de productgroepen waar

de kansen liggen. De apotheek van de toekomst is een gezondheidsapotheek. Vroeger kwamen mensen naar de apotheek om van een ziekte verlost te geraken, nu komen gezonde mensen naar de apotheek voor producten om gezond te blijven.”

 

Huidanalyse, bloeddruk en V-motion

De apotheek van de toekomst is ook groter: in het geval van De Zwaantjes zelfs 430 m2. De nieuwste technieken qua beveiliging en automatisatie worden er geïntegreerd. “Er komt apparatuur waar de klant ineens huidanalyse kan laten doen en er staat een bloeddrukmeter. De vergrijzing neemt toe, waardoor we een sterke stijging zien van de verkoop van stoma- en incontinentieproducten.

Ook de bandages zitten in de lift. In een zithoek kunnen mensen discreet informatie vragen. Nu is het soms niet fijn om aan de toog uitleg te krijgen terwijl alle wachtenden meeluisteren.”

Omdat het voor de verkoop belangrijk is dat mensen zo veel mogelijk rondkijken, is wachtrijenbeheer van essentieel belang. “Wij denken niet aan een systeem van lotjetrek zoals bij de slager, maar veeleer een systeem om met je gsm in te loggen als je binnenkomt. Je kunt dan blijven rondlopen tot je via sms verwittigd wordt dat het je beurt is. De Zwaantjes wordt uitgerust met V-motion. Dat is een virtuele wand achter de toog waarop nu alle producten staan. Bij V-motion zie je alleen foto’s van de producten. De apotheker klikt de afbeelding aan, waarop een robot het doosje of flesje gaat halen. Intussen toont de wand alle nodige info over het product. Alleen een apotheek in München heeft dit systeem al. ” De Zwaantjes, die rond oktober zal opengaan, wordt ‘omnichannel’. “Je neemt een product in de hand, en op schermen verschijnt alle info. Aan de sporthoek komt een fiets. In de apotheek van de toekomst moet er iets te beleven vallen.”